Zo schrijven wij het perfecte persbericht

Met een persbericht krijg je maar één kans. Redacteuren en journalisten krijgen dagelijks talloze persberichten in hun inbox. Zij zijn dan ook zeer kritisch op wat zij wel en niet oppakken. Een goed persbericht biedt niet alleen waardevolle inhoud: het pakt de ontvanger ook direct. Wij zorgen hiervoor en dit is hoe wij dat doen.

Journalist leest een persbericht

Heb je belangrijk nieuws te delen? Een persbericht is dan een uitstekend middel om journalisten, bloggers en andere mediaprofessionals te bereiken. Maar hoe schrijf je een effectief persbericht dat echt de aandacht trekt? Dit is hoe wij zorgen voor het perfecte persbericht.

Titel: de eerste indruk

De titel is het eerste wat men ziet van je persbericht. Daarom is het cruciaal dat deze de aandacht trekt en meteen een duidelijk beeld geeft van de inhoud. Wij  zorgen dat de titel nieuwswaardig is, gebruiken actieve werkwoorden en houden het kort maar krachtig. Een goede titel doet een belofte, wekt een verwachting. De belofte en verwachting worden vervolgens door de inhoud ingelost en waargemaakt.

De lead: het belangrijkste eerst

Na de titel komt de lead. Dit is meestal de eerste alinea van het persbericht, waarin wij de kerninformatie van het bericht plaatsen. Wij benaderen de lead als een soort pitch. De journalist, redacteur, of andere ontvanger heeft ervoor gekozen om jouw persbericht te open en te lezen: nu moet de gewekte interesse worden vastgehouden en de indruk worden gewerkt dat de verwachtingen worden waargemaakt.

De lezer zal altijd een inschatting maken aan de hand van de lead. Het is dus cruciaal om in de lead de belangrijskte vragen te beantwoorden en de kern van het verhaal te vertellen. Dit natuurlijk zonder dat je alles al prijsgeeft: je wilt de lezer aansporen om door te lezen.

Het lichaam: details en diepte

In het lichaam van het persbericht gaan we dieper in op de details van je nieuws. We gebruik deze ruimte om meer context en achtergrondinformatie te geven, inclusief feiten, statistieken en quotes. Elk detail moet bijdragen aan het verhaal dat je wilt vertellen. Daarom zorgen wij ervoor dat informatie pakkend en bondig wordt gepresenteerd.

De informatie die in dit gedeelte van je persbericht wordt gegeven, wordt gebruikt als basis voor een artikel. Het is dus cruciaal om de lezer te helpen. Hoe meer hapklare brokken we presenteren, des te groter de kans is dat er echt iets wordt gedaan met jouw persbericht.

De kracht van quotes en testimonials

Een persbericht moet de lezer overtuigen dat het waarde heeft. Quotes en testimonials zijn in dat opzicht onmisbaar.

Quotes in je persbericht geven het een menselijk element en verhogen de legitimiteit en geloofwaardigheid. Je kunt interne quotes gebruiken, bijvoorbeeld van de directie, maar nog krachtiger is het om waar mogelijk gebruik te maken van quotes van klanten of gebruikers die iets zeggen over jouw product of dients.  Testimonials zijn een ontzettend krachtig middel om de lezer te overtuigen van jouw kwaliteit en meerwaarde.

Wij zorgen er altijd voor dat de quotes of testimonials iets nieuws toevoegen en niet alleen herhalen wat al in de tekst staat.

Boilerplate: wie ben jij?

Aan het einde van het persbericht neem je altijd een ‘boilerplate’ op. Dit is een standaard beschrijving van jou, je organisatie of je bedrijf. Het moet kort en bondig zijn, maar genoeg informatie geven zodat een journalist begrijpt wie je bent.

Contactinformatie: bereikbaarheid is cruciaal

Vergeet tot slot niet om contactgegevens op te nemen. Redacteuren/journalisten kunnen aanvullende vragen hebben of meer informatie willen. Zorg dat je bereikbaar bent door een e-mailadres en/of telefoonnummer toe te voegen.

De juiste opmaak en visuals

Woorden zijn krachtig, maar nóg krachtiger in de juiste omgeving. Ook in visueel opzicht zorgen wij ervoor dat jouw persbericht zich positief onderscheidt. Met een goede opmaak in de inbox, heldere opmaak van het bericht zelf en prikkelende visuals. 

Heb jij een pakkend persbericht nodig?

Bij Jouw Tekstbureau hebben we ervaring met het schrijven van pakkende persberichten die nieuwswaardig zijn en de aandacht van de media trekken. We weten hoe we een verhaal op een relevante en interessante manier moeten vertellen. Dus als je hulp nodig hebt bij het schrijven van je volgende persbericht, staan wij klaar om je te helpen.

Vrijblijvende offerte van Jouw Tekstbureau

13 + 10 =