Waarom ChatGPT helemaal geen bedreiging voor tekstbureaus en tekstschrijvers hoeft te zijn

Er is momenteel ontzettend veel te doen over ChatGPT: de nieuwste generatie AI op het gebied van tekst en chats. Een indrukwekkend stukje techniek, want dit programma kan meer doen dan vragen beantwoorden en kleine gesprekjes voeren. ChatGPT tilt tekstuele kunstmatige intelligentie naar een nieuw niveau. Een dermate hoog niveau dat bijvoorbeeld scholieren hele werkstukken door het programma laten schrijven. ChatGPT wordt dan ook gezien als een bedreiging voor tekstbureaus en tekstschrijvers. Maar is dat ook echt zo? In deze blog lees je een aantal redenen waarom dit niet zo hoeft te zijn.

 

ChatGPT logo

ChatGPT is slim… maar niet perfect

Wie ChatGPT al eens heeft gebruikt, weet: dit taalmodel is ontzettend slim. Ook wij staan verbluft van wat deze kunstmatige intelligentie allemaal kan. Maar perfect is het niet. En daarin schuilt nu net een risico. ChatGPT is nog steeds in ontwikkeling. Ontwikkelaar OpenAI geeft zelf al aan dat de technologie niet perfect is. Zo heeft ChatGPT weinig tot geen kennis van gebeurtenissen na 2021 (dat zal later ongetwijfeld nog komen) en kan deze af en toe foutieve informatie verstrekken. Of erger.

Ook wij hebben dit ondervonden. Want natuurlijk zijn wij als tekstbureau benieuwd naar wat ChatGPT kan. Hoewel veel van de teksten die wij lieten schrijven correct (vaak zelfs echt goed) waren, merk je al snel dat ze een bepaald stramien volgen. ChatGPT heeft moeite om verschillende tones of voice echt goed en natuurlijk te hanteren. Daar blijft de meerwaarde van een tekstschrijver duidelijk.

Het feit dat ChatGPT niet foutloos is, vormt een risico. Wanneer kun je teksten zorgeloos gebruiken en wanneer niet? Ook tekstbureaus en tekstschrijvers zijn natuurlijk niet perfect. Maar als wij een foutje maken, kun je ons hierop aanspreken. Bovendien: wij hanteren altijd het “vier ogen principe”. Elke tekst die wij schrijven, wordt door een tweede tekstschrijver nagelopen. Zo worden eventuele foutjes eruit gehaald. Maar wie controleert ChatGPT? Bijvoorbeeld op bronnen. Want wat nu wanneer zo’n programma fake news als bron gebruikt?

“Zojuist heeft Microsoft 10 miljard dollar in OpenAI, de maker van ChatGPT, geÏnvesteerd. Grappig detail is dat ChatGPT dit zelf kennelijk nog niet weet wanneer je het programma hiernaar vraagt.”

Tekstschrijvers en tekstbureaus moeten ChatGPT zien als een uitdaging, niet als een bedreiging

Je kunt als tekschrijver of tekstbureau ChatGPT en soortgelijke taalmodellen en ontwikkelingen op meerdere manieren zien. Veel mensen zien het inmiddels als bedreiging. Maar wat nu als je het ziet als een uitdaging? Want voor schrijvers kan ChatGPT een handig hulpmiddel zijn. Nee, als je het ons vraagt, moet een tekstschrijver of tekstbureau het schrijven van teksten niet uitbesteden aan kunstmatige intelligentie. Al was het alleen al omdat dit naar je klanten toe natuurlijk op zijn zachtst gezegd niet netjes is. Je kunt een dergelijk taalmodel echter wél omarmen en in je voordeel gebruiken.

We hoeven niet te liegen: iedere schrijver loopt wel eens tegen problemen aan. Een gebrek aan creativiteit, kennis over een specifiek onderwerp die tekort schiet, of simpelweg niet de juiste manier kunnen vinden om iets te verwoorden. ChatGPT kan hier perfect bij helpen. Je kunt het programma gebruiken om een vraag te laten beantwoorden, suggesties te krijgen of zelfs om feedback te krijgen. Gebruik je deze mogelijkheden goed, dan kun je hier je voordeel mee doen en je klanten voorzien van nog betere teksten.

De waarde van menselijk contact

Dát het echt doorbreken van kunstmatige intelligentie op het gebied van teksten voor een verandering gaat zorgen, is aannemelijk. Maar één ding zal niet veranderen: de waarde van menselijk contact. Hoe handig het ook is om met een robot te sparren: sommige zaken wil je gewoon bespreken met een mens. Waar zit ‘m die extra waarde van menselijk contact dan in? Natuurlijk in iets eenvoudigs en elementairs als de behoefte aan menselijk contact. Maar met deze vraag hebben we een bruggetje te pakken naar het volgende punt: de rol die tekstschrijvers en tekstbureaus moeten gaan innemen.

Meeting tussen twee tekstschrijversFoto Christin Hume.

De veranderende rol van de schrijver

Net schreven wij al dat schrijvers er misschien goed aan doen om ChatGPT niet als een bedreiging te zien, maar als een kans. De rol van tekstbureaus en tekstschrijvers zal door programma’s als ChatGPT moeten gaan veranderen. Tenminste: wanneer deze programma’s écht een duurzaam succes blijken te zijn. Te veel tekstbureaus en tekstschrijvers opereren nu nog in een puur uitvoerende rol. Het is niet ondenkbaar dat die rol veel meer naar consultancy verschuift. Uiteindelijk draait het schrijven van goede teksten om het maken van impact. En die impact bereik je niet met goede teksten alleen. Tekstschrijvers en tekstbureaus zullen meer autoriteit moeten gaan pakken. Het leiden van strategische sessies vooraf en het verwerken van data om teksten en websites te optimaliseren nadat de teksten zijn geplaatst, zijn slechts twee voorbeelden.

En wat te denken van een kritische blik? Artificial intelligence taalmodellen zijn per definitie digitale taalpuristen. Maar kritisch met je meedenken? Of het lef hebben om jou als klant iets te adviseren of juist af te raden? Dat zien wij zelfs de beste AI nog niet (goed) doen. Denken als een mens gaat AI steeds beter af. Maar zaken als context en emotie blijven zelfs voor de slimste kunstmatige intelligentie een hele uitdaging. Wij zien ChatGPT niet zo snel met de digitale vuist op tafel slaan en zeggen: “zo gaat het niet werken” of “dit kan beter”. Hier kunnen tekstbureaus/tekstschrijvers een verschil blijven maken. Door een meerwaarde te bieden waar een programma dit niet kan.

Ook voor ChatGPT zul je moeten gaan betalen

ChatGPT bevindt zich momeneel – januari 2023 – nog in de ontwikkelfase. Zojuist heeft Microsoft 10 miljard dollar in OpenAI, de maker van ChatGPT geïnvesteerd. Grappig detail is dat ChatGPT dit zelf kennelijk nog niet weet wanneer je het programma hiernaar vraagt. Zo’n investering betekent een aantal dingen. Verdere verbetering van het taalmodel, bijvoorbeeld. Maar je kunt er ook wel je handen voor in het vuur steken dat dit soort programma’s niet gratis zullen blijven. Wellicht kun je in de nabije toekomst een aantal vragen stellen of een beperkte hoeveelheid tekst laten schrijven. Maar complete essays en webteksten? Daar zul je waarschijnlijk toch echt voor moeten gaan betalen, denken wij. En met wie heb je uiteindelijk liever contact over redigeren of corrigeren? Of over vragen over facturen? Mens of robot?

Hoe dan ook: wat ons betreft kunnen een tekstbureau/tekstschrijver en een AI taalmodel uitstekend samengaan.